Valt ämnesområde
Principer, normer och lagar

Matchningsprincip (Matching principle)
Matchning är ett begrepp som används för att avgöra vilka kostnader som ska redovisas i resultaträkningen för ett visst år.

När vi ska bestämma kostnad sålda varor används så kallad produktmatchning vilket innebär att kostnaden ska vara inköpspriserna för den volym varor som sålts under året. På så sätt kommer försäljningsintäkter och kostnader att avse samma varuvolym.

För övriga kostnader används periodmatchning vilket innebär att vi tar med de kostnader som avser resursförbrukning under det aktuella året.
Alternativkostnad
Bokföringsmässig grund
Bokföringsnämnden
Bolagsverket
Effektivitet
Enhetssynsätt
Fortlevnad
Försiktighetsprincipen
Going concern
IAS/IFRS
Innebörd före form
Jämförbarhet
Lägsta värdets princip
Matchningsprincip
- - - - - - Visas ovan - - - -
Produktivitet
Realisationsprincip
Rådet för finansiell rapportering
Sale and lease back
Substans före form
Väsentlighet
Årsredovisningslag
Ägare